top of page
Logo FutureGreen Solutions

Algemene leverings-voorwaarden FutureGreen Solutions

Future Green Solutions B.V. Leveringsvoorwaarden Gedeponeerd. Versie 1.1 05-09-2024

ARTIKEL 1: TOEPASSELIJKHEID

Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en op alle overeenkomsten tot aanneming van werk en/of van koop en verkoop van Future Green Solutions B.V., gevestigd te 1076 DE Amsterdam, Olympisch Stadion 24-28,  hierna te noemen “de leverancier”. De opdrachtgever/koper zal in het navolgende worden aangeduid als “de wederpartij”. Andersluidende voorwaarden maken alleen deel uit van de tussen partijen gesloten overeenkomst indien en voor zover beide partijen zulks nadrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen. Het door de wederpartij zonder commentaar accepteren en behouden van een offerte of opdrachtbevestiging, waarop naar deze voorwaarden is verwezen, geldt als instemming met de toepassing ervan. Het mogelijk niet van toepassing zijn van een (deel van een) bepaling van deze algemene voorwaarden laat de toepasselijkheid van de overige bepalingen onverlet.

 

ARTIKEL 2: AANBIEDINGEN

Aanbiedingen tot aanneming van werk en/of overeenkomsten van koop en verkoop en aanvullingen daarop of wijzigingen daarvan worden eerst door schriftelijke bevestiging door de leverancier bindend, behoudens het bepaalde in artikel 11 van deze voorwaarden. Alle aanbiedingen, offertes, prijslijsten etc. van de leverancier zijn vrijblijvend, tenzij de te verrichten werkzaamheden zijn vastgelegd in een volledige omschrijving, al dan niet vergezeld van een tekening of meerdere tekeningen. Laatstgemelde omschrijving/tekening(en) dient tegelijkertijd met eerstgemelde stukken te zijn opgemaakt en eraan te zijn gehecht. Alsdan zal de omschrijving/tekening voor beide partijen bindend zijn. Alle offertes/aanbiedingen zijn vrijblijvend tenzij ze een termijn voor aanvaarding bevatten. Indien een offerte/aanbieding een vrijblijvend aanbod bevat en dit wordt door de wederpartij aanvaard, dan heeft de leverancier het recht het aanbod binnen twee (2) werkdagen na ontvangst van de aanvaarding te herroepen. Aanbiedingen zijn gebaseerd op uitvoering van de werkzaamheden en leveranties van de daarbij benodigde materialen onder normale omstandigheden en gedurende de voor de leverancier normale werktijden.

Indien tussen de datum van het sluiten van de overeenkomst en de aflevering de kostprijs van de bestelde goederen of gebruikte materialen stijgt en/of door overheid en/of vakorganisaties wijziging wordt gebracht in lonen, arbeidsvoorwaarden of premies sociale voorzieningen, is de leverancier gerechtigd deze verhogingen aan de wederpartij door te berekenen. Mocht tussen voormelde data een nieuwe prijslijst door de leverancier en/of toeleveranciers worden uitgegeven en in werking treden, dan is de leverancier gerechtigd daarin vermelde prijzen aan de wederpartij in rekening te brengen, dan wel het bepaalde in de vorige zin toe te passen. In geval de wederpartij een natuurlijk persoon is die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, geldt dat prijsverhogingen na drie (3) maanden na totstandkoming van de overeenkomst in bovenbedoelde zin mogen worden doorberekend c.q. in rekening mogen worden gebracht. Indien de leverancier prijsverhogingen binnen de drie (3) maanden aan wederpartij doorberekent, is de wederpartij bevoegd de overeenkomst te ontbinden. Over het alsdan reeds door de leverancier gepresteerde dient de wederpartij af te rekenen op basis van de bij het sluiten van de overeenkomst afgesproken prijzen.

 

ARTIKEL 3: INSCHAKELING DERDEN

De leverancier is bevoegd ter uitvoering van het overeengekomen derden in te schakelen.

ARTIKEL 4: VERPLICHTINGEN VAN DE WEDERPARTIJ

De wederpartij zorgt ervoor dat de leverancier tijdig kan beschikken:

  • over de voor de opzet van het werk benodigde gegevens en goedkeuringen (zoals vergunningen, ontheffingen en beschikkingen).

  • over het gebouw, het terrein, de opstal, het water of het object, alles in de ruimste zin des woords, waarin of waarop het werk moet worden uitgevoerd;

  • over voldoende gelegenheid voor aanvoer, opslag en/of afvoer van materialen en hulpmiddelen;

  • over steigers en randbeveiliging, tenzij schriftelijk anders overeengekomen door de wederpartij ter beschikking te stellen;

  • over aansluitingsmogelijkheden voor het werk benodigde energie zoals voor elektrische machines, verlichting, verwarming, water, etc.

De kosten van de benodigde energie, zoals elektriciteit, water en dergelijke, zijn voor rekening van de wederpartij. De leverancier zal voor het verticale transport van materialen en gereedschappen kosteloos gebruik mogen maken van de op het werk aanwezige bouwkraan, lieren, bouwliften met bediening e.d.. De wederpartij dient ervoor te zorgen dat door anderen uit te voeren werkzaamheden en/of leveringen die niet tot het werk van de leverancier of door hem ingeschakelde derde(n) behoren, zodanig en zo tijdig worden verricht, dat de uitvoering van het door de leverancier uit te voeren werk daardoor geen vertraging ondervindt. Indien de wederpartij niet of niet-tijdig aan voornoemde verplichtingen voldoet en het werk daardoor vertraging oploopt, is de leverancier gerechtigd de daaraan verbonden kosten bij de wederpartij in rekening te brengen.

 

ARTIKEL 5: LEVERING/VERRICHTE WERKZAAMHEDEN

Opgegeven opleveringstermijnen en termijnen waarbinnen werkzaamheden moeten zijn verricht, kunnen nimmer worden beschouwd als fatale termijn, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Bij overschrijding van de in dit artikel genoemde termijnen dient de leverancier derhalve altijd schriftelijk in gebreke te worden gesteld. Zonder voorafgaande schriftelijke ingebrekestelling geraakt de leverancier niet in verzuim. Indien de werkzaamheden in gedeelten worden opgeleverd, wordt de oplevering van elk gedeelte als afzonderlijke prestatie beschouwd. Indien het niet mogelijk blijkt bestelde zaken c.q. voor de uitvoering van het werk benodigde materialen aan de wederpartij te leveren als gevolg van een omstandigheid die voor rekening en risico van de wederpartij komt, behoudt de leverancier zich, nadat hij de wederpartij in gebreke heeft gesteld en de in de ingebrekestelling genoemde termijn is verstreken, het recht voor de zaken c.q. materialen die ten behoeve van de uitvoering van de werkzaamheden zijn aangeschaft voor rekening en risico van de wederpartij op te slaan, dan wel te vernietigen, indien zulks alle omstandigheden van het geval in aanmerking genomen in redelijkheid  kan geschieden. Het voorafgaande laat de verplichting van de wederpartij de volledige koop- of aanneemsom, alsmede eventuele opslagkosten te voldoen, onverlet. De leverancier is bevoegd om ter zake van de nakoming van financiële verplichtingen van de wederpartij vooruitbetaling of zekerheid van haar te verlangen alvorens met de werkzaamheden een aanvang te maken. Indien de aanvang of de voortgang van het werk wordt vertraagd door factoren, die voor rekening en risico van de wederpartij komen, dienen de daaruit voor de leverancier voortvloeiende schades en kosten door de wederpartij te worden vergoed.

 

Vanwege het specifieke karakter van de levering van energieopslag middels batterijen; PV systemen (zonnepanelen) en laadpalen zijn alle offertes van Future Green Solutions altijd exclusief de volgende onderdelen tenzij nadrukkelijk anders beschreven:

 

Voor PV (zonnepanelen)

  • AC werkzaamheden;

  • Valbeveiliging voorziening;

  • Scope 12 keuring;

  • Bouwkundige voorzieningen zoals hak-, breek-, frees-, zaag-, timmer-, metsel-, schilder-, kit-, constructie-, grond-, straal-, doorvoer- en sloopwerk, het verwijderen van asbest en het verzorgen van niet direct op het onderzoek of de installatie betrekking hebbende werkzaamheden;

  • Aansluitkosten nutsbedrijven;

  • Herstel van verborgen gebreken aan de bestaande installaties;

  • Wacht- en reisuren t.g.v. het in gebreke blijven van derden;

 

Voor Energieopslag/Batterijen:

• Fundatie en graaf-/sleufwerk

• Aanpassing van en aansluiting op trafo

• Reserve-onderdelen

• Bodemstabilisatie

• Waterbeheersing en drainage

• Toegangswegen en verhardingen

• Terreinaanpassingen voor schaduwmanagement

• Beschermende maatregelen tegen dieren

• Speciale montagestructuren

• Geluidsbeheersingsmaatregelen

• Ecologische compensatiemaatregelen

• Vergunningen en juridische kosten

• Netverzwaring

• Grondwerken en landschapsinrichting

• Omheining en beveiliging

• Studies en impactanalyses

• Verzekeringen

• Projectmanagement en toezicht

 

Indien onderdelen of werkzaamheden opgenomen in bovenstaande overzichten van toepassing zijn, worden deze apart aangeboden aan Opdrachtgever of als meerwerk door Leverancier doorbelast.

 

ARTIKEL 6: TRANSPORT

Verzending van bestelde zaken geschiedt op een door de leverancier te bepalen wijze, doch voor rekening en risico van de wederpartij, tenzij partijen uitdrukkelijk schriftelijk anders zijn overeengekomen. De leverancier is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard en vorm dan ook, die verband houdt met het transport, al dan niet aan de zaken geleden. De wederpartij dient zich tegen voormelde risico's adequaat te verzekeren. Niet-geaccepteerde bestellingen c.q. leveringen worden door de leverancier voor rekening en risico van de wederpartij opgeslagen, een en ander conform het bepaalde in artikel 5.

 

ARTIKEL 7: VOORTGANG, UITVOERING WERKZAAMHEDEN

Wanneer de werkzaamheden door oorzaken buiten de schuld van de leverancier niet binnen de normale termijn of zonder onderbreking kunnen geschieden, is de leverancier gerechtigd de daaruit voortvloeiende extra kosten aan de wederpartij in rekening te brengen. Indien tijdens de uitvoering van het werk of een onderdeel daarvan door een niet aan de leverancier te wijten oorzaak slechts gewijzigd kan worden uitgevoerd, dient de leverancier hierover met de wederpartij in overleg te treden. Indien de verplichting tot overleg uit het voorgaande lid door de leverancier is nageleefd, en vervolgens blijkt tijdens de uitvoering van de door de leverancier aangenomen werken dat deze redelijkerwijs niet uitvoerbaar zijn, hetzij ten gevolge van de voor de leverancier onvoorziene omstandigheden, hetzij door overmacht, heeft de leverancier het recht te vorderen dat de aan de leverancier verstrekte opdracht zodanig wordt gewijzigd, dat de uitvoering van het werk redelijkerwijs mogelijk wordt, behoudens wanneer ten gevolge van deze onvoorziene omstandigheden of overmacht de uitvoering van het werk onmogelijk is geworden. De leverancier heeft alsdan recht op volledige vergoeding van de reeds door de leverancier verrichte werkzaamheden. Alle onkosten welke door de leverancier worden gemaakt op verzoek van de wederpartij komen geheel voor rekening van laatstgenoemde, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

De wederpartij draagt de verantwoordelijkheid voor de door of namens hem voorgeschreven werkwijzen, gegeven orders en aanwijzingen, alsmede voor functionele ongeschiktheid van materialen en constructies, zowel bestaande als door de wederpartij voorgeschreven, waarop of waaraan de leverancier de werkzaamheden dient uit te voeren. Indien materialen of hulpmiddelen, die de wederpartij ter beschikking heeft gesteld, dan wel door hem zijn voorgeschreven, gebreken mochten hebben, is de wederpartij aansprakelijk voor de daardoor veroorzaakte schade, waaronder opgelopen vertraging. De gevolgen van de naleving van wettelijke voorschriften of beschikkingen van overheidswege die na de dag van de offerte in werking treden, komen voor rekening van de wederpartij, tenzij redelijkerwijs moet worden aangenomen dat de leverancier die gevolgen reeds op de dag van de offerte voorzag of had kunnen voorzien.

De wederpartij is aansprakelijk voor schade aan het werk als gevolg van door hem of in zijn opdracht door derden uitgevoerde werkzaamheden of verrichte leveringen.

 

ARTIKEL 8: MATERIALEN

Alle te verwerken materialen moeten van goede kwaliteit zijn, geschikt zijn voor hun bestemming en voldoen aan de gestelde eisen. Houten constructies, door derden geleverd, moeten voldoende geventileerd zijn. Indien voorafgaand aan, tijdens of na uitvoering van de werkzaamheden door de leverancier blijkt dat de houten constructie niet voldoende geventileerd is en de leverancier op verzoek van de wederpartij of een derde namens de wederpartij werkzaamheden heeft verricht op, aan of in samenhang met de houten constructie, dan vervalt ieder recht op garantie met betrekking tot het materiaal dat de leverancier heeft gebruikt c.q. verwerkt. Indien de leverancier in zijn aanbieding te leveren materialen opneemt, baseert de leverancier zich ten aanzien van deze materialen op de gegevens die door de producent of de toeleverancier van deze materialen aan de leverancier zijn verstrekt waar dit betreft de gedragingen en eigenschappen van deze materialen. De leverancier is op grond van voorgaande niet aansprakelijk voor schade te dien aanzien ontstaan, tenzij de leverancier de producent van de materialen is.

De leverancier stelt de wederpartij in de gelegenheid de materialen te keuren. De keuring dient te geschieden bij de aankomst hiervan op het werk (eventueel op overeengekomen monster) of bij de eerste gelegenheid daarna, mits in dat laatste geval de voortgang van het werk niet in gevaar komt. De leverancier is bevoegd bij de keuring aanwezig te zijn of zich te doen vertegenwoordigen. De wederpartij is bevoegd materialen door derden te laten onderzoeken. De daaraan verbonden kosten komen voor rekening van de wederpartij, behalve in geval van terechte afkeur, in welk geval de kosten voor rekening van de leverancier komen. Door de wederpartij ter beschikking gestelde materialen worden geacht te zijn goedgekeurd. Zowel de wederpartij als de leverancier kunnen ingeval van afkeur van materialen vorderen dat een in onderling overleg getrokken, door beiden gewaarmerkt verzegeld monster, wordt bewaard. De uit of van het werk komende materialen, waarvan de wederpartij heeft verklaard dat hij ze wenst te behouden, dienen door hem van het werk te worden verwijderd. Alle andere materialen worden door de leverancier afgevoerd, onverminderd de aansprakelijkheid van de wederpartij. Voor de aangevoerde materialen draagt de wederpartij het risico van verlies en/of beschadiging vanaf het moment waarop zij op het werk zijn aangevoerd gedurende de tijd dat deze daar buiten de normale werktijden onder toezicht van de wederpartij verblijven.

 

ARTIKEL 9: OPNEMING EN GOEDKEURING

De wederpartij is verplicht direct na het in ontvangst nemen van de zaken/materialen c.q. het uitvoeren van de werkzaamheden tot controle c.q. opneming ervan over te gaan. Indien de wederpartij zichtbare fouten, onvolkomenheden en/of gebreken constateert, dient de wederpartij de leverancier binnen 24 uur hiervan op de hoogte te stellen, zulks gevolgd door onmiddellijke schriftelijke bevestiging ervan aan de leverancier. Overige reclames dienen per aangetekend schrijven binnen 8 dagen na ontvangst van de zaken/materialen of uitvoering van de werkzaamheden dan wel na het kunnen constateren van de fouten, onvolkomenheden en/of gebreken aan de leverancier te worden gemeld. Indien sprake is van een gebrek of toerekenbare tekortkoming heeft de wederpartij uitsluitend het recht de gebreken c.q. de toerekenbare tekortkoming door de leverancier zelf te doen opheffen. Indien geen reclame binnen de hiervoor genoemde termijnen aan de leverancier kenbaar is gemaakt, worden de zaken/materialen geacht in goede staat te zijn ontvangen c.q. de uit te voeren werkzaamheden geacht goed te zijn uitgevoerd. Het werk wordt eveneens geacht te zijn goedgekeurd indien en voor zover het in gebruik wordt genomen. De dag van ingebruikneming van het werk of een gedeelte daarvan geldt als dag van goedkeuring van het werk of van het desbetreffende gedeelte.

Reclames schorten de betalingsverplichting van de wederpartij niet op.

De leverancier dient in staat te worden gesteld de klacht te onderzoeken.

Indien retourzending van geleverde zaken/materialen noodzakelijk blijkt, geschiedt die slechts voor rekening en risico van de leverancier indien laatstgenoemde daarvoor zijn uitdrukkelijke schriftelijke instemming heeft gegeven. Indien de retourzending betrekking heeft op een reclame als hierboven bedoeld, geschiedt de retourzending slechts voor rekening en risico van de leverancier indien de reclame door hem gegrond is verklaard. In dergelijke gevallen geschiedt retourzending op een door de leverancier te bepalen wijze. In geval van terechte reclames zal de schade worden afgewikkeld krachtens het bepaalde in artikel 13.

 

ARTIKEL 10: SCHORSING, BEËINDIGING VAN HET WERK IN ONVOLTOOIDE STAAT EN OPZEGGING

De wederpartij is bevoegd om op basis van onvoorziene omstandigheden de uitvoering van het werk geheel of gedeeltelijk op te schorten. Voorzieningen, die de leverancier ten gevolge van deze opschorting moet treffen, worden als meerwerk verrekend. Schade die de leverancier tengevolge van de opschorting lijdt, dient door de wederpartij aan de leverancier te worden vergoed. Indien gedurende de opschorting schade aan het werk ontstaat, komt deze niet voor rekening van de leverancier. Indien de opschorting langer dan veertien (14) dagen duurt, kan de leverancier bovendien vorderen, dat aan de leverancier een evenredige betaling voor het uitgevoerde gedeelte van het werk wordt gedaan. Onder uitgevoerd gedeelte wordt tevens verstaan de op het werk aangevoerde, nog niet verwerkte materialen. Indien de opschorting van het werk langer dan één maand duurt, is de leverancier bevoegd het werk in onvoltooide staat te beëindigen en dit werk af te rekenen.

De wederpartij is te allen tijde bevoegd de overeenkomst geheel of gedeeltelijk op te zeggen. De leverancier heeft in dat geval recht op de aannemingssom c.q. overeengekomen prijs vermeerderd met de kosten die de leverancier als gevolg van de tussentijdse opzegging heeft moeten maken en verminderd met de hem door deze opzegging bespaarde kosten. De leverancier zendt de wederpartij in voorkomend geval een gespecificeerde eindafrekening van hetgeen de wederpartij ingevolge de opzegging verschuldigd is.

 

ARTIKEL 11: MEER- EN MINDERWERK

Verrekening van meer- en minderwerk vindt plaats:

  • indien de overeenkomst of de voorwaarden van uitvoering gewijzigd worden;

  • indien de hoeveelheden van te verwerken materialen zich wijzigen;

  • in alle overige gevallen als genoemd in deze voorwaarden.

  • Indien in de overeenkomst hoeveelheden van te verwerken materialen zijn opgenomen en deze hoeveelheden afwijken van de hoeveelheden die benodigd zijn om het werk tot stand te brengen.

 

ARTIKEL 12: BETALING

Betaling dient binnen 14 dagen na de factuurdatum te geschieden. Indien een factuur na het verstrijken van de in lid 1 bedoelde termijn niet volledig is betaald: zal de wederpartij aan de leverancier een vertragingsrente verschuldigd zijn ter grootte van 1,5%, per maand cumulatief, te berekenen over de hoofdsom met een maximum van 18% per jaar. Gedeelten van een maand worden hierbij als volle maanden aangemerkt.

Bovendien zal de wederpartij, na daartoe door de leverancier te zijn gemaand, terzake van buitengerechtelijke kosten minimaal 15% van de som van de hoofdsom verschuldigd zijn.

Ter keuze van de leverancier kan deze in omstandigheden zoals hiervoor bepaald, zonder nadere ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst, de overeenkomst geheel of gedeeltelijk ontbinden, al dan niet gecombineerd met aanspraak op schadevergoeding.

Zolang de wederpartij niet tijdig aan diens betalingsverplichtingen heeft voldaan, is de leverancier bevoegd de nakoming van de jegens de wederpartij aangegane verplichtingen tot levering c.q. tot het verrichten van werkzaamheden, op te schorten totdat de betaling is geschied of deugdelijke zekerheid hiervoor is gesteld. Hetzelfde geldt reeds vóór het moment van in gebreke c.q. in verzuim zijn indien de leverancier het redelijke vermoeden heeft om aan de kredietwaardigheid van de wederpartij te twijfelen. Door de wederpartij gedane betalingen strekken steeds in de eerste plaats ter afdoening van alle verschuldigde renten en kosten en vervolgens ter afdoening van de oudste opeisbare factuurbedragen, zelfs al vermeldt de wederpartij dat de voldoening betrekking heeft op een latere factuur.

 

ARTIKEL 13: AANSPRAKELIJKHEID EN GARANTIE

De leverancier kwijt zich van zijn taak zoals van een bedrijf in zijn branche mag worden verwacht, doch aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade, met inbegrip van gevolgschade, die het gevolg is van zijn handelen of nalaten in de ruimste zin des woords, behoudens voor zover deze schade aan diens grove schuld, grove nalatigheid en/of opzet is te wijten. Eenzelfde beperking geldt ten aanzien van derden en/of diens personeelsleden die de leverancier bij de uitoefening van zijn werkzaamheden gebruikt. Indien zich in de geleverde zaken kennelijke materiaal- en/of fabricagefouten voordoen die reeds op het moment van levering aanwezig moeten zijn geweest, verplicht de leverancier zich die zaken kosteloos te vervangen. De leverancier staat in voor de gebruikelijke normale kwaliteit en deugdelijkheid van het geleverde; de te verwachten levensduur ervan kan nimmer worden gegarandeerd. Onverminderd het bepaalde in de overige leden van dit artikel en artikel 9 wordt de aansprakelijkheid van de leverancier - uit welken hoofde ook - beperkt tot het bedrag van de netto kostprijs van de geleverde zaken c.q. materialen, dan wel de prijs voor de verrichte werkzaamheden. Voldoening aan deze garantie geldt als enige en volledige schadevergoeding.

In alle gevallen is de termijn waarbinnen de leverancier tot vergoeding van schade kan worden aangesproken beperkt tot 6 maanden tenzij een andere schriftelijke garantietermijn is overeengekomen.

Ingeval de wederpartij een natuurlijk persoon is die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, geldt een maximale garantietermijn van 1 jaar tenzij een andere schriftelijke garantietermijn is overeengekomen.

In geval door de leverancier geleverde zaken door de producent of teoleverancier van een garantie zijn voorzien, zal die garantie op gelijke wijze tussen de leverancier en wederpartij gelden.

De wederpartij verliest zijn rechten jegens de leverancier, is aansprakelijk voor alle schade en vrijwaart de leverancier tegen iedere aanspraak van derden ter zake van vergoedingen van schade indien en voor zover:

  • voormelde schade is ontstaan door ondeskundig en/of met instructies van de leverancier strijdig gebruik en/of ondeskundige bewaring (opslag) van de geleverde zaken c.q. materialen door de wederpartij;

  • voormelde schade is ontstaan door fouten, onjuistheden of gebreken in gegevens, materialen, informatiedragers e.d. die door of namens de wederpartij aan de leverancier zijn verschaft en/of voorgeschreven;

  • voormelde schade is ontstaan doordat de leverancier aanwijzingen van of namens de wederpartij heeft opgevolgd welke afwijken van het in de overeenkomst bepaalde, dan wel de wederpartij of derden in opdracht van de wederpartij zonder toestemming van de leverancier werkzaamheden aan het werk hebben verricht;

  • voormelde schade is ontstaan doordat een houten constructie onvoldoende geventileerd was - zoals gesteld in artikel 8 lid 2 van deze voorwaarden - waardoor de door de leverancier gebruikte materialen en/of de door de leverancier verrichte werkzaamheden gebreken (zijn) gaan vertonen.

 

ARTIKEL 14: EIGENDOM ONTWERPEN

De leverancier is rechthebbende op rechten van industriële en intellectuele eigendom, ter zake inhoud en vorm van rapporten, tekeningen, ontwerpen, en dergelijke voor zover die door de leverancier of in diens opdracht, worden vervaardigd. Slechts na betaling van het tengevolge van een daartoe strekkende overeenkomst aan de leverancier verschuldigde, komt aan de wederpartij ter zake het voorgaande een gebruiksrecht toe.

 

ARTIKEL 15: EIGENDOMSVOORBEHOUD

De leverancier behoudt zich de eigendom van geleverde en te leveren zaken c.q. materialen voor tot op het tijdstip waarop de wederpartij aan diens ermee verbandhoudende betalingsverplichtingen jegens de leverancier heeft voldaan. Die betalingsverplichtingen bestaan uit het betalen van de koopprijs, vermeerderd met vorderingen ter zake van verrichte werkzaamheden die met die levering verband houden, alsmede vorderingen ter zake eventuele schadevergoeding omdat wederpartij in de nakoming van haar verplichtingen is tekortgeschoten. Ingeval de leverancier een beroep doet op het eigendomsvoorbehoud, geldt de ter zake gesloten overeenkomst als ontbonden, onverminderd het recht van de leverancier vergoeding van schade, gederfde winst en interest te vorderen. De wederpartij is verplicht de leverancier terstond schriftelijk op de hoogte te stellen van het feit dat derden rechten doen gelden op zaken waarop krachtens dit artikel een eigendomsvoorbehoud rust.

 

ARTIKEL 16: PAND

Tot op het tijdstip waarop de wederpartij volledig aan diens ermee verbandhoudende betalingsverplichtingen jegens de leverancier heeft voldaan, is de wederpartij niet bevoegd geleverde zaken aan derden in onderpand te geven en/of een bezitloos pandrecht erop te vestigen. Indien wederpartij in strijd met deze bepaling handelt zal dit worden aangemerkt als een toerekenbare tekortkoming aan haar zijde. De leverancier kan alsdan terstond, zonder tot enige ingebrekestelling te zijn gehouden, zijn verplichtingen uit de overeenkomst opschorten, dan wel de overeenkomst ontbinden, onverminderd het recht van de leverancier op vergoeding van schade, gederfde winst en interest.

 

ARTIKEL 17: FAILLISSEMENT, BESCHIKKINGSONBEVOEGDHEID e.d.

Onverminderd het bepaalde in de overige artikelen van deze voorwaarden wordt de tussen de wederpartij en de leverancier gesloten overeenkomst van rechtswege ontbonden zonder dat rechterlijke tussenkomst en zonder dat enige ingebrekestelling zal zijn vereist, op het tijdstip waarop de wederpartij in staat van faillissement wordt verklaard, voorlopige surséance van betaling aanvraagt, of door beslaglegging, ondercuratelestelling of anderszins de beschikkingsbevoegdheid en/of handelingsbekwaamheid met betrekking tot diens vermogen of delen ervan verliest, tenzij de curator of bewindvoerder de uit de overeenkomst voortvloeiende verplichtingen als boedelschulden erkent.

 

ARTIKEL 18: OVERMACHT

Ingeval nakoming van datgene waartoe de leverancier krachtens de met de wederpartij gesloten overeenkomst is gehouden niet mogelijk is en zulks te wijten is aan niet toerekenbare tekortkoming aan de zijde van de leverancier, en/of door de leverancier hem voor de uitvoering van de overeenkomst ingeschakelde derden en toeleveranciers, is de leverancier gerechtigd de tussen partijen gesloten overeenkomst te ontbinden, dan wel de nakoming van zijn verplichtingen jegens de wederpartij gedurende een door de leverancier te bepalen redelijke termijn op te schorten zonder tot enige schadevergoeding te zijn gehouden. Indien bovenbedoelde situatie intreedt als de overeenkomst ten dele is uitgevoerd, is de wederpartij gehouden aan diens verplichtingen jegens de leverancier tot aan dat moment te voldoen. Als omstandigheid waarin sprake zal zijn van niet toerekenbare tekortkoming zal onder meer worden verstaan: oorlog, oproer, mobilisatie, binnen- en buitenlandse onlusten, overheidsmaatregelen, staking en uitsluiting door werklieden of dreiging van deze en dergelijke omstandigheden; verstoring van de ten tijde van het aangaan van de overeenkomst bestaande valutaverhoudingen; bedrijfsstoringen door brand, ongeval of andere voorvallen; natuurverschijnselen, waaronder extreme weersomstandigheden, een en ander onverschillig of de niet of niet-tijdige nakoming plaatsvindt bij de leverancier, diens toeleveranciers of derden die door de leverancier voor de uitvoering van de verbintenis zijn ingeschakeld. Ingeval de wederpartij op enigerlei wijze tegenover de leverancier in gebreke mocht blijven prompt aan haar verplichtingen te voldoen, bij staking van betaling, aanvraag tot surséance van betaling, faillissement, beslaglegging, boedelafstand of liquidatie van de zaken van de wederpartij, wordt al hetgeen door haar uit hoofde van enig contract aan de leverancier verschuldigd is, dadelijk en volledige opeisbaar.

 

ARTIKEL 19: ANNULERING/ONTBINDING

De wederpartij doet afstand van alle rechten op annulering dan wel ontbinding van de overeenkomst ex artikel 6:265 e.v. B.W. of andere wettelijke bepalingen, tenzij de leverancier daarin toestemt. Alsdan is de wederpartij aan de leverancier, naast vergoeding van ten minste 20% van de aanneemsom c.q. overeengekomen prijs, verplicht tot afname van reeds bestelde zaken en materialen, ongeacht of deze zijn bewerkt of verwerkt, tegen betaling van de kostprijs. De wederpartij is tegenover derden aansprakelijk voor de gevolgen van de annulering en vrijwaart de leverancier ter zake. Door de wederpartij reeds betaalde bedragen worden niet gerestitueerd.

 

ARTIKEL 20: TOEPASSELIJK RECHT/BEVOEGDE RECHTER

Op de tussen de leverancier en de wederpartij gesloten overeenkomsten is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Uit de overeenkomsten voortvloeiende geschillen zullen eveneens naar Nederlands recht worden beslecht. Eventuele geschillen zullen worden beslecht door de Rechtbank Amsterdam, tenzij de kantonrechter ter zake bevoegd is.

Future Green Solutions B.V. Leveringsvoorwaarden Gedeponeerd. Versie 1.1 05-09-2024

bottom of page